Wednesday, March 9, 2011

my cerpen~ shifa aqilah

 aku try nak tulis cerpen!!!!!hahahaha


Hari cerah di sulami senja nan merah membuatkan shifa merindui suasana dikampungnya... namun bila teringatkan kembali kisah apa yang berlaku di kampungnya 3 tahun lalu.. ia membataskan kemabli niatnya untuk pulang ke kampungnya... sesuatu yang amat susah diterimanya...  biarlah masa  yang menentukan segalanya..... tiba-tiba... telefon bimbitnya berdering..... dia kembali ke biliknya...

“hello... boleh saya bercakap dengan cik shifa?”

“yer..saya shifa “..jawab shifa..

“errr.. saya neh muas..”.... argh.. nama wajah muas pemuda yang kurus kering dan sedikit muda daripadanya terpancar di mindanya...muas merupakan anak mak yah..  bekerja sebagai petani.. dikampungnya....

“err.. muas.. ada apa yang kau talifon aku neh?”...jawab shifa ..

“sebenarnya aku nak bagi tahu sesuatu neh pada ko”...

“ko nak bagitahu tentang apa?”.. jawab shifa dengan nada sedikit resah..

“shifa.. mak kau masuk hospital dua hari lepas ..dia terjatuh semasa nak mengambil wuduk di surau.... sekarang mak  kau ada di hospital...  “...jawab muas ..

“apa !!.. betul ke apa kau cakap neh..??”...tanya shifa.. sudah lama shifa tidak jumpa dengan  ibunya sejak peristiwa tiga tahun lepas ..mak cik salbiah berusia dalam lingkungan 60an..dan amat menyayangi shifa...

“betul la... mulanya bapak kau melarang aku untuk memberitahu kau pasal benda neh.. tapi aku tak sanggup untuk melihat keadaan emak kau..yang asyik menyebut nama kau.. baliklah shifa.. buat apa lagi kau nak lari.. orang kampung pun dah lupa tentang apa yang terjadi pada kau dulu...”..

Ya.. peristiwa itu memang aku tak boleh lupakan... aku dah memalukan seluruh keluarga aku sampaikan bapa aku sendiri  malu untuk mengaku bahwa aku neh anaknya... aku cuba menerangkan pada keluarga aku bahawa aku dan haris difitnah.. tapi tiada sapa yang percaya...

“ermm ... aku nak balik muas.. tapi !!.. aku masih belum bersedia nak hadapi bapa aku.. muas kau tolong tengok-tengokkan mak aku... kalau ada apa-apa terjadi kau cepat-cepat hubungi aku ya... mungkin jika aku sudah bersedia.. aku akan balik juga... tapi buat masa sekarang aku belum bersedia lagi... aku juga merindui mak aku muas...aku harap kau paham.....”...jawab shifa..

“ermm baiklah shifa.. aku paham.. dan aku harap kau dapat balik tengok mak kau ya... err ok lah.. aku nak pergi kedai neh nanti apa-apa hal aku telefon kau k...”..jawab muas hampa.. dia memang tahu yang shifa merupakan seorang yang degil...

“muas!.... terima kasih sebab sudi beritahu aku...”...

“sama-sama’...dengan serta merta muas meletakkan telefon.....


(sambungan part 2)

***sila berikan komen yang bernas xmau komen yang beras

2 comments:

RiNie_WiRahyuNi said...

tolong smbung cpt ckit u..xsbr nk hbiskan bce nie...hehehe...

fAr0T said...

herm juz cdangan try siggah blog ni http://judasdifatamorgana.blogspot.com nvelis penulisan2u....penh mnulis tjuk mengukir pelangi kt blog tu dlu..tp dulu la skg dy fokus kt pnulisn2 u jer kot....mngkin leh tnye pndpt dy....cdangn aje hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...